Frans Johansson

Frans Johansson

Medicieffekten

Frans Johansson talar alltsomoftast om innovation och förnyelse, särskilt om de kulturella förutsättningarna för individens och organisationens kreativtet och utveckling.

Frans har en amerikansk mor och en svensk far, bosatt i New York, är utbildad både i Sverige och i USA och har drivit företag i båda länderna. Hans senaste bok, "The Medici Effect" har blivit en megabästsäljare över hela världen och beskriver fruktbarheten för innovativitet och kreativitet då man befinner sig i skärningspunkterna mellan olika kulturer och tänkesätt.

Stora innovationer behöver inte innebära att helt nya tankar tänks, tankarna kan vara redan tänkta. Det nya är ofta att se hur man kan kombinera sådana tankar från olika verksamhetsfält. Därför är det viktigt att man medvetet bryter ramar och exponerar sig för nya saker, samt att man inser vilken styrka och potential det finns i olikheter.

Hans föredrag ger mängder av framgångsrika exempel på innovationer som tillkommit genom korsbefruktning av tankar från olika områden. Frans menar att under ingen tidpunkt sedan Renässansen runt 1400-talet har det funnit lika goda möjligheter till nya innovationer som nu (därav namnet Medicieffekten, syftande på familjen Medici som samlade de främsta inom konst, litteratur och vetenskap i Florens, vilket resulterade i en explosion av innovationer).

Frans är en dynamisk och passionerad talare, med en omfattande erfarenhet av innovativa processer i företag, grundade såväl på egna erfarenheter som på intervjuer med mängder av framstående företagsledare, forskare, designers, innovatörer, finansiella aktörer och köksmästare. Den exempellösa framgång hans tankar fått, tyder på att mängder av människor runt om i världen gärna skulle vilja uppleva en ny Renässans av kreativitet och innovativitet, fast nu i modern tid.

Frans Johansson

Frans Johansson

Sök

Använd gärna vår avancerade sökning om ni vill kunna förfina sökningen efter föreläsare

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2