Alok Alström
Tidigare Sverigechef för Uber och utsedd till Årets Supertalang 2016
Alok Alström ledde företagets kraftiga expansion, både geografiskt och genom introduktion av nya produkter och funktioner, till den svenska marknaden.
I och med expansionen av Uber genomförde Alok omfattande rekrytering med flerfaldig tillväxt av personalstyrkan och öppnandet av nya regionala kontor. Han drev också som Sverigechef den hårt kritiserade taxiutmanarprodukten UberPOP som han sedermera lade ner under våren 2016 efter motstånd från myndigheterna.
Alok är styrelseordförande i Adclouds som skapar datadrivna annonser och har tidigare varit affärsutvecklingschef för Bisnodekoncernen samt varit managementkonsult på The Boston Consulting Group bland annat i Kalifornien och i Sydostasien.
Alok har finansbakgrund från Handelshögskolan i Stockholm och har vunnit ett antal utmärkelser, bland annat "Årets Supertalang" av Veckans Affärer och "The McKinsey Award". Han är uppvuxen i utanförskapsområdet Gottsunda utanför Uppsala, där han 2010 grundade stipendiet "Passion for Results Award" för att stärka ungdomar i området.
Med sin bakgrund har Alok Alström samlat på sig en gedigen hands-on-erfarenhet inom bland annat ämnen som digitalisering, delningsekonomi och digital marknadsföring. Han har också, mot bakgrund av dessa erfarenheter, utvecklat värdefulla perspektiv kring politisk påverkan i Sverige, ledarskap i unga och snabbväxande bolag samt integration och arbetsmarknad.