Anna Dyhre
Employer Branding och medarbetarskap
Anna Dyhre kan berätta hur man blir en attraktiv arbetsgivare för att hon känner av vad som driver talanger, vilka värderingar de har. Hon talar även om medarbetarskap, interaktionen mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Anna Dyhre var tidigare chef för Universum Sverige och är numera rådgivare och föreläsare. Hon arbetar med att fånga in och förstå vad som driver och attraherar talanger världen över. Man brukar kalla detta Employer Branding, eller hur man gör för att bli en attraktiv arbetsgivare. Anna Dyhre är 70-talist och jur. kand. från Lund, och hon brukar tala om olika aspekter av just Employer Branding – varumärket som arbetsgivare – vilket hon arbetat med sedan 1996.
Hon talar även om hur unga akademiker ser på sin värld och vilka värderingar de har (och som arbetsgivare måste förstå om de vill rekrytera dem). Hon talar även om vad företagen måste bereda sig på när kommande generationer – 80-talister och 90-talister – intar arbetsmarknaden med sina högst egna värderingar. Just nu upplever många arbetsgivare ett omvänt styrkeförhållande, där kandidaterna ställer högre krav och flyttar på sig om de inte trivs eller utvecklas i hög takt. Att vara en attraktiv arbetsgivare blir allt viktigare och sparar företaget pengar på kort och lång sikt.