Brook Tekeste
Från piccolo till hotelldirektör
Brook Tekeste har gjort en osannolik karriär inom hotellbranschen och hoppas nu kunna inspirera fler att göra en liknande resa. Brook har gått från piccolo till hotelldirektör och nu har han startat en egen hotellkedja.
Den 1 juni 2015 öppnade Brook Hotels vid Norrsunda kyrka i Rosersberg. Tanken är att det ska vara det första hotellet i en kedja med hotell på olika platser i världen. Det var en slump att han hamnade i hotellbranschen, men väl där så har det varit en mycket målmedveten strävan mot toppen. Nu vill Brook Tekeste inspirera andra att göra samma resa. En svensk variant av den amerikanska drömmen.
Brook vill visa andra som kanske har haft en stökig bakgrund att det går att ta sig upp, bara man bestämmer sig för det och kämpar. För att nå toppen har han alltid försökt vara bäst på det han gör: vara den bästa piccolon, den bästa nattportiern, den bästa chefen. Och alltid försöka sätta sig in i gästens perspektiv och ge dem en så bra upplevelse som möjligt. Efter några månader som piccolo hade han lärt sig att ta hand om receptionen och fick så småningom fast jobb som nattportier.
För Brook Tekeste är vägen till framgång i hotellbranschen att alltid sätta gästen i centrum. Och att alla i personalen ska kunna göra allting.
– När jag jobbade som försäljningschef på Royal Viking låg hotellchefens rum alldeles bredvid bagagerummet. Det var många gäster som tog fel på dörr och ringde på den där det stod "general manager" när de skulle hämta sina väskor. Men Pia Djupmark, som var chef, sa aldrig nej till att hjälpa dem med bagaget hela vägen ut till taxin. Det var lärorikt att se min chef bära gästens bagage till bilen. Det visar på en ödmjukhet att agera som att det inte finns något som en chef inte kan göra. Alla ska kunna göra allt för att tillgodose gästens behov, säger han.
Under åren har Brook arbetat sig igenom några hotell, först inom Radisson-koncernen och senare för andra arbetsgivare. Det var under en tid på First Hotel Linné i Uppsala som han första gången kunde sätta titeln "hotelldirektör" på visitkortet. Efter det har han drivit en konsultfirma som hjälper till att lyfta hotell som har problem. "En lite snällare variant av Gordon Ramsay", som han beskriver det själv. Och med erfarenhet och kapital därifrån som språngbräda ger han sig in i rollen som hotellägare.