Erik Mattsson
Kommunikation - lättare sagt än gjort
Erik Mattsson jobbar som rådgivare i kommunikation och gör det gärna med humorn som arbetsredskap. Han visar hellre än att bara påstå och arbetar alltid i dialog med publiken.
Erik Mattsson är föreläsare och rådgivare i kommunikation på heltid sedan mitten av 1990-talet. Han utbildar i hur vi kan bli bättre på att presentera, bemöta, övertyga, berätta, beröra och skapa goda möten. Erik arbetar med humor som vapen och lockar ofta till både skratt och insikter. Att själv illustrera istället för att bara påstå är hans huvudteknik och hans många exempel skapar förståelse. Under 2009 kom han ut med boken Möteskokboken i två delar och därefter har han också skrivit Talarkokboken och varit redaktör för Skrivarkokboken.
Vanornas makt
Erik pratar ofta om våra kommunikativa vanors makt. Vi beter oss för det mesta som vi brukar, även om det inte alltid är det bästa sättet. Ibland säger vi att saker och ting sitter i väggarna, men det mesta sitter i vårt beteende – ett beteende som dessutom lätt smittar.
Vi har betalt för att spela yrkesrollen
Eriks sätt att komma åt detta är att påminna om att vi i yrket är satta att spela yrkesrollen och inte att i varje läge vara oss själva. Erik resonerar, i en av sina föreläsningar, kring begreppet "var dig själv!". Detta råd är det i särklass vanligaste rådet, när vi ger feedback. Men om vi hjälpa varandra att bli bättre på att bemöta är det vettigare att faktiskt tala om att "spela rollen".
Mottagaren har makten
All god kommunikation har mottagaren i fokus. Att förstå och respektera den man vill kommunicera med är a och o. I det sammanhanget är det viktigt att reflektera över vad vi kallar våra kunder. Det är självklart en skillnad på om vi kallar kunden klient, patient, medborgare eller skattskyldig.
Ett tränande klimat
För att lyckas leva upp till yrkesrollen måste vi skapa ett klimat där vi kan och vill hjälpa varandra att bli så bra som möjligt att spela yrkesrollen. Därför brukar Erik ofta avsluta med ett litet block kring icke-sårande återkopplingsmetoder. För att möjliggöra detta rollspel som är vårt yrkesliv måste det finnas utrymme för arenor och platser där man kan träna eller bara få kliva ur rollen och pusta ut lite.
Några vanliga rubriker är:
- Det goda samtalet – om bemötande och närvaro
- Att bemöta andra och varandra - om gott bemötande på jobbet
- Kroppsspråket ljuger
- Kommunikation – lättare sagt än gjort
- Chefen som kommunikatör
- Ämbetsmannen som kommunikatör
- Praktisk presentationsteknik
- Storytelling – allt annat än sagor
- Mötesledning i praktiken
Erik är statsvetare med ett förflutet som ordförande i Röda Korsets ungdomsförbund. I utbildningsbagaget finns förutom retorik också fysik, matematik och ekonomisk historia. Han har också undervisat i retorik vid Uppsala Universitet och varit verksam som skådespelare.
Erik Mattsson arbetar också som moderator och mötesledare. Under åren har han lett en mängd möten från regeringsuppdrag, med ministrar i publiken, till workshops för ledningsgrupper och konferenser om kreativitet.
Erik arbetar alltid i dialog med publiken och brukar få högsta betyg i utvärderingarna. Några kommentarer han fått är: "World Class!", "Jag skrattade så att jag grät" och "Om jag bara fått höra detta för fyrtio år sedan hade livet blivit mycket lättare".