Farida Rasulzada
Doktor i psykologi - Talar om kreativitet och lönsamhet
Farida Rasulzada forskar kring kreativitet och lönsamhet i företagsvärlden. Hur blir man kreativ på ett företag? Och hur påverkar det intjäningsförmågan? Ganska så centrala frågor kan man tycka.
Farida Rasulzada är doktor i psykologi och lektor vid Lunds universitet. Hon forskar kring kreativitet och lönsamhet i företagsvärlden. Hur kan man främja hälsa och innovation på arbetsplatser samt vad uppnår företaget när personalen ges utrymme att vara kreativ och innovativ? Faridas forskning har baserat sig på utveckling av kreativitet och innovation inom den privata sektorn, där hon i flera år arbetat med och följt organisationskreativitet och personalens välbefinnande.
Vad gör ett företag kreativt? Hur fungerar ett kreativt ledarskap? Hur blir företagen mer framgångsrika med hjälp av kreativitet och hur ska man attrahera kreativt personal? Hur skapar man ett kreativt klimat? Vilka beståndsdelar behövs för att förstärka klimatet och företagskulturen?
Farida Rasulzada arbetar idag med kartläggning av entreprenörsverksamhet med fokus på kreativitet, innovation och hälsa. Arbetar även internationellt med flera projekt inom "creativity through diversity," "youth, transformation and leadership" och "Global creativity."