Göran Jostrand
Konsult inom säljutveckling, organisation och kommunikation.
Göran Jostrand har en lång praktisk erfarenhet av sin ämnen och menar att alltför mycket tenderar att gå på i invanda rutiner och utan något större engagemang eller styrning. På så sätt fångar man inga stekta sparvar.
Göran Jostrand är en konsult som sedan många år specialiserat sig på säljutveckling, organisation och kommunikation. Han har en lång, praktisk erfarenhet av företagsetablering, säljstyrning, ledningsgruppsarbete, marknadsutveckling samt intern och extern kommunikation. Göran är även krönikör i tidningen IT-branschen och var tidigare vd på Boston Distribution AB samt sälj- och marknadschef på Network Technical AB. Han föreläser om säljarna som företagets motor och att de inte ska tränas utan i stället utvecklas. Han talar om vikten av våga sätta upp mål, och att alla på ett företag är delaktiga i både framgångar och motgångar på marknaden. Ett annat ämnesområde handlar om ledningsgrupper, där han frågar om de är med om ytterligare ett meningslöst sammanträde eller om det är veckans viktigaste möte.
Göran anser att alldeles för mycket säljarbete och företagande utförs enligt allt för invanda rutiner och utan någon större eftertanke eller styrning. Han menar att analys och klarläggande av orsakssammanhang är grundstenar i all framgångsrik verksamhet och att man i företag måste sluta generera spillvärme.