Henrik Uggla
Varumärken och affärsutveckling
Henrik talar om trovärdighet för varumärket, affärsstrategin o konsumenten.
Henrik Uggla är docent i Strategic Brand Management med ett starkt fokus på strategiska framtidsfrågor i gränssnittet mellan företag och konsument. Henrik är en av Europas ledande tänkare inom Brand Portfolio Management och varumärkesallianser.
Henrik är forskare vid Institutionen för Industriell Ekonomi på KTH och kursansvarig för varumärkes- och affärsstrategi på Berghs School of Communication. Han talar bland annat om affärsutveckling genom varumärken, återanvändning av varumärkesresurser och hållbara strategier för personligt varumärkesbyggande. Henriks föreläsningar täcker även ämnen som den postmoderna konsumenten, nya trender inom positionering, co-branding, brand alliances, franchising och licensiering.
Henrik är aktuell med böckerna Marknadsföring av lyx och premium samt Employer Branding. Han har totalt författat 12 böcker om varumärkesstrategi och affärsstrategi, och 2013 vann han utmärkelsen "Årets marknadsföringsbok i Sverige" av Sveriges Marknadsförbund för sin bok.
Henrik föreläser bla om:
Trovärdighet - Allt som betyder något!
Vad skiljer meningsfulla varumärken från otydliga och ointressanta? I grunden handlar det om tillit och trovärdighet. Med hundratals exempel på bättre och sämre varumärkestrovärdighet – från HERMES i Paris till Brunos korvar på Södermalm – utforskar vi den stora framtidsfrågan: Hur skapas Brand Credibility och hur bygger vi den?
Lyx och premium - Skillnaden som gör skillnaden
Lyx och premium är två attraktiva affärsstrategier. Någon sa att "only luxury brands have luxury margins". Men det mest attraktiva är att förstå skillnaden mellan lyx och premium – mellan pressen att ständigt jämföra sig med andra och att vara sig själv! Lyxstrategier spelar också en avgörande roll i hållbarhetsfrågor. En väska från HERMES eller Bottega Veneta kan användas i 15 år, medan fast fashion-väskor håller en säsong. Henrik reder ut begreppen!
Employer Branding - hur vi behåller och motiverar medarbetare på riktigt
Varför lämnar anställda företaget? Hur kan vi få personalen att stanna kvar? Och varför räcker det inte längre med förmåner som gymkort och balans i livet för att attrahera talanger? Henrik går igenom hur vi kan boosta motivation och arbetsmoral på djupet och bygga en hållbar företagskultur.