Joakim Jansson
Att leda digital transformation
Joakim Jansson är entreprenör och rådgivare med 15 års erfarenhet av digitalisering utifrån ledande befattningar inom MTG, Aller och Spray.
Joakim är även upphovsman till "Den Digitala Mognadsmatrisen" som är en metodik för att genomföra digital transformation.
Joakim tror på det goda med digitalisering – för individer, företag och samhället i stort. Med digitalisering kommer nya möjligheter till demokratisering, utbildning, hållbarhet, välstånd och ytterst livskvalitet. Joakim är författare till den uppmärksammade boken Att leda digital transformation och upphovsman till Den Digitala Mognadsmatrisen som är en metodik för att genomföra digital transformation.
Att hjälpa företag att förstå vad digitalisering för med sig har funnits på hans agenda sedan 2000 då han började på Spray. Alltsedan dess har han på nära håll följt hur omvälvande och fascinerande den digitala transformationen är. Joakim har bakgrund som ledare inom såväl startups som traditionella bolag däribland MTG, Aller och Spray. Han är grundare till DigJourney som i den digitala transformationen arbetar med att ingjuta framtidstro och mod till utveckling hos individer i organisationer och samhälle. Han arbetar också i ett flertal styrelser och advisory boards.