Forskare och psykolog
Kajsa Asplund
Behåll era talanger
Kajsa Asplund är psykolog och fil.dr i företagsekonomi. Hon forskar på Handelshögskolan i Stockholm med inriktning på talent management – med andra ord, hur organisationer ska attrahera, identifiera, utveckla och behålla talang.
Som psykolog är Kajsa Asplund speciellt intresserad av hur man som medarbetare påverkas av att exempelvis bli utsedd till talang – eller att inte bli det. Hon intresserar sig även för hur globalisering, digitalisering och en ny generations inträde påverkar förutsättningarna för talent management. Hur behåller man talanger i en tid då allt fler vill göra minst två karriärer under sitt arbetsliv? Vilket ledarskap krävs när unga efterfrågar ständig feedback och snabb utveckling? Kajsas passion är att använda gedigen psykologisk forskning i kombination med goda exempel från verkligheten för att hjälpa organisationer att på ett bättre sätt ta tillvara medarbetarnas förmågor.
Utifrån sin forskning och sina möten med näringslivet berättar Kajsa om varför talang blivit den avgörande konkurrensfördelen för dagens organisationer, vad man behöver tänka på för att locka och behålla Generation Y, och varför man som företag behöver ta sig en ordentlig funderare på hur man egentligen ser på begreppet talang.
Kajsa Asplunds forskning har rönt uppmärksamhet i bland annat Metro, Metro Student, Chef och Ledarnas medlemstidning. Hon har anlitats för workshops och konsultuppdrag av bland andra SEB, Accenture, Chalmers och Netcompetence. 2018 var hon en av två författare bakom Studieförbundet Näringsliv och Samhälles (SNS) rapport Talent management i svenska organisationer. 2019 släppte hon boken "Talang för människor".
Pressbilder
Samhällsbyggnad
Utbildare med ämnesexpertis
Employer Branding
Artiklar
Nästa steg för Sverige: Utforska framtidens teknik och innovation som kommer att omforma vårt sätt att leva
Teknisk utveckling har alltid varit i centrum för Sveriges framgång. Från dynamitens uppfinning till framstegen inom telekommunikation, har vårt land länge varit en kraft att räkna med på den teknologiska scenen. Men vilka är de nästa stora framstegen? Vi
| 1 Juni
Främja företagstillväxt i den digitala eran: utforska innovativa marknadsföringstekniker som driver framgång i framtidens affärsvärld
Är ditt företag redo att omfamna den digitala transformationens fulla potential och skapa tillväxt genom att utnyttja innovativa marknadsföringstekniker? I denna artikel utforskas betydelsen av data och personalisering, användningen av nyskapande marknads
| 1 Juni
Att förvandla kundrelationer till framgång: Framtagande av långsiktiga strategier för att bygga enastående kundupplevelser
Affärsvärlden är i konstant rörelse och med den förändras kundens förväntningar. Detta betyder att företag ständigt måste anpassa och förbättra sina relationer med sina kunder. Långvariga, starka kundrelationer är hjärtat av varje framgångsrikt företag. M
| 1 Juni