Ken Schmidt
Make Some Noise - Expert på varumärken, konkurrens och lojalitet
Ken Schmidt, tidigare kommunikationschef på Harley-Davidson, är rådgivare inom varumärkesstrategi. Han har hjälpt företag att stärka sin konkurrenskraft och lojalitet genom nytänkande kommunikation och kundrelationer.
Ken Schmidt är en erkänd profil inom varumärkesbyggande och affärsutveckling. Hans namn är tätt sammanlänkat med framgångssagan om Harley-Davidson, där han spelade en avgörande roll under företagets vändning. Med över tusen föreläsningar globalt har han etablerat sig som en auktoritet inom differentieringsstrategier och kundlojalitet.
När Ken Schmidt klev in på Harley-Davidson 1985 var läget kritiskt. Företaget kämpade hårt för sin överlevnad, och han fick uppdraget att förnya varumärkets image. Med en okonventionell kommunikationsstrategi och mod att tänka annorlunda lyckades han vända skutan. Hans tillvägagångssätt var långt ifrån det vanliga – han fokuserade på att skapa en genuin passion och gemenskap kring motorcykelvarumärket.
Som kommunikationsdirektör från 1990 blev Schmidt hjärnan bakom Harley-Davidsons marknadskommunikation. Han förstod tidigt kraften i att bygga en identitet som går bortom produkten och skapar en livsstil. Hans förmåga att hitta unika berörningspunkter med kunderna gjorde honom till en eftertraktad röst inom affärsvärlden.
Efter sin tid på Harley-Davidson grundade Ken Schmidt ett eget konsultbolag där han idag fortsätter att inspirera företagsledare. I boken Make Some Noise: The Unconventional Road to Dominance delar han med sig av sina insikter. Hans budskap är enkelt men kraftfullt: våga sticka ut, utmana förväntningarna och framför allt – ha roligt längs vägen.