Kommunikationsexpert
Lottie Knutson
När systemet går ner
om ledarskap och kommunikation i den digitala och analoga hetluften
Lottie Knutson är styrelseledamot ibland andra i Cloetta, Stena Line, Scandic och Swedavia och var tidigare verksam på Fritidsresor och SAS. Lotties långa yrkeserfarenhet, som omfattat stora digitala omställningar och mycket turbulenta situationer, har gjort henne till expert på kommunikation och krishantering. Hon vet vilka strategier och verktyg som fungerar när organisationer och individer utsätts för hård press – också då kraschen sker på IT-sidan.
Lottie Knutson gick rakt genom TV-rutorna i ett vinterkallt och chockat Sverige. Flodvågskatastrofen drabbade många tusen svenskar på plats i Thailand och Sri Lanka. Än fler påverkades indirekt: anhöriga, vänner, hjälparbetare, makthavare. Nästan hela Sveriges befolkning berördes känslomässigt.
Som informationsdirektör på ett av de stora reseföretagen var det bland andra Lotties uppgift att hantera den fruktansvärda situationen. Men redan före tsunamin hade hon yrkesmässig erfarenhet från massuppsägningar, Gottrörakatastrofen, halvfärdiga hotell och bussolyckor. Efter tsunamin följde svin- och fågelinfluensor, SARS och askmolnet som ställde till det för hundratusentals européer 2010.
Under pandemitiden har Lottie Knutson föreläst mycket om hur man som organisation klarar av att både hantera ett ledarskap på distans som att förbereda sig själv och organisationen på alla nya utmaningar det innebär att återgå till ett nytt normalt med nya pandemivanor som satt sig i organisationen på olika sätt hos många anställda.