Magnus Helgesson
Mästaren i framgång
Det handlar i grunden om kärlek och passion inför det du gör och att aldrig ge upp. Allt du behöver göra för att göra det omöjliga möjligt, är att ge allt du har!
Han var nominerad till Årets talare - Man 2018.
Magnus Helgesson är entreprenören som på kort tid har blivit en av Sveriges mest efterfrågade talare.
Hans föreläsningar är en omskakande energikick. Passionerat, underhållande och humoristiskt delar han med sig av sina erfarenheter kring team, ledarskap och motivation. Det känns verkligen att Magnus brinner för att inspirera individer och organisationer. Den känslan får du med dig!
Stärk er kultur och öka ditt företags välmående genom att använda de nycklar Magnus delar med sig av och som leder dig till framgång. Grunderna för långvarig framgång är att förstå sin identitet, definiera varumärket, utöva professionellt ledarskap, optimera försäljningen, kommunicera målen och visualisera visionen. 80% av alla affärer handlar om psykologi, resterande 20% handlar om produkten.
Entreprenören Magnus Helgesson öppnade Sveriges första Harrys-restaurang innan han hunnit fylla 23 år. Harrys blev en succé och franchisetagarna strömmade till. Företaget växte, men resultatet följde inte med. Harrys gick med storförlust och medarbetarna var missnöjda. Magnus Helgesson kastade ut allt vad högtravande affärsidéer och mål hette och fokuserade på det väsentliga;
– "Nöjda medarbetare ger fler gäster och det ger stålar. Allt ska vara enkelt".
När han sedan lämnade Harrys bakom sig var det med gröna siffror, mångdubblad omsättning och rekordnöjda medarbetare. I dag finns över 40 restauranger och kedjan omsätter 700 miljoner kronor.
Hur du når dina mål
Hans bejublade och oerhört inspirerande föreläsning sätter fokus på hur viktigt det är att dina medarbetare mår bra och når sina mål. Det finns ett talesätt som säger "Mår bra, går bra" och följer du detta ökar förutsättningarna för företaget. Önskar du en förbättring måste du alltid genomföra en förändring. Förändringen kanske inte alltid leder till till detta, men är en nödvändighet för att skapa de bästa förutsättningarna.
CSR - socialt ansvarstagande
Många pratar om vikten av socialt ansvar, men att det är svårt att genomföra. Enligt Magnus är det enkelt - socialt ansvar börjar och slutar med att sopa rent utanför sin egen dörr först. Plattformen för CSR är socialt ansvar, miljöansvar och etiskt ansvar. De företag som inte tar socialt ansvar kommer inte att överleva.
Odla en bra kultur baserat på värdegrund
Det handlar i stor utsträckning om attityd, eget ansvar, en positiv inställning och vikten av att vara tydlig. Du får vad du accepterar, som Magnus själv uttrycker det. Kultur odlad av acceptans och konsekvens.
Hur du dubblerar din försäljning
Optimera din försäljning - utgångspunkten är att relationer skapar affärer. Man handlar inte av ett företag, utan av någon man tycker om. Det gäller alltså att skapa ett värde i kundrelationen. Som utgångspunkt använder sig Magnus av de sex mänskliga behoven, något som utgjort framgångfaktorer i hans egen karriär.
Hur du skapar ett starkt ledarskap
Här delar han med sig av effektiva och tydliga verktyg för att få medarbetare med i båten genom laganda och teambuilding. Han bedyrar vikten av att skapa en vision, att missionera densamma och att sätta upp tydliga mål.
Lev varumärket
Magnus har lång erfarenhet av varumärkesbyggande. Han lär på det både pedagogiskt och underhållande sätt ut vikten av att leva varumärket fullt ut, även i den nya moderna världen med sociala medier som accelerator.
Entreprenörskap i världsklass
Magnus Helgesson är en av Sverige absolut främsta och mest framgångsrika entreprenörer. Han delar med sig av sina erfarenheter kring entreprenörskap och framgångsrikt företagande genom sina inspirerande hands-on-föreläsningar.
Magnus grundfilosofi är att allt handlar om mänskliga behov och drivkrafter. Om du förstår vad som driver människor och organisationer, är ingenting omöjligt. Några av de egenskaper som gjort Magnus framgångsrik är hans positiva energi och förmåga att inspirera andra människor till att lyckas. Det har gjort honom till en mycket efterfrågad föreläsare, både hemma i Sverige och utomlands.
Magnus var en av fem nominerade till Årets talare 2016.
"Det här blev dundersuccé." - Malin Gullstrand, Volvo AB
"Det måste vara jobbigt att komma upp på scenen efter Magnus." - Torsten Wickström, Svenska Handelsbanken AB