Martin Österdahl
20 år i mediebranschen med känslan som drivkraft
Martin Österdahl inspirerande föreläsningar handlar hur man inte fastnar i projektledningens teknikaliteter utan man även tillåter sig att låta kreativiteten och känslorna få utrymme.
Martin Österdahl slutade 2015 som SVTs yngste Programdirektör genom tiderna, med ansvar för 24000 timmars årlig TV produktion utförd av 2300 medarbetare. Innan dess var han chef för SVTs Underhållning och Sport och var den drivande faktorn i att vända SVTs negativa trend och göra SVT1 till Sveriges största och mest populära TV kanal. Under hans ledning skapades nya program som Skavlan, Mästarnas Mästare, Allt För Sverige, Moraues med Mera, Smartare än en Femteklassare och Vinterstudion. Gamla trotjänare som Melodifestivalen, På Spåret, Sportspegeln och Allsång på Skansen förnyades.
Österdahl kom till SVT som projektledare på frilansbasis för Melodifestivalen i mitten av 2000-talet. När Sverige vann Eurovision Song Contest i Baku 2012 fick Martin ansvaret som Eurovisiongeneral för ESC Malmö 2013 - som gjordes för den lägsta budgeten på 2000 –talet och som av många anses vara det bästa ESC genom tiderna. För sitt ledarskap i projektet tilldelades Martin utmärkelsen Årets Projektledare 2013, av svensk projektnäring.
Martin är uppväxt i en musikerfamilj och har hela sitt liv försökt kombinera krafterna i bägge hjärnhalvorna: att vara både kreativ och affärsmässig. Efter studier inom musik, ekonomi, ryska, central europeisk historia började Martin som 22-åring som ung chef i Stenbeckssfären. Innan tiden på SVT arbetade Martin med affärsutveckling av musik- och medieföretag i Ryssland, Norge, Tyskland, England, Holland och USA.
Berättelsen om Eurovision Song Contest handlar om vikten av att ta kontrollen över berättelsen om sitt projekt. Hur man leder ett projekt med 600 anställda och 10 000 ackrediterade under 9 månader, där slutresultatet ska levereras i direktsändning till 170 miljoner människor. Hur man hanterar stora "egon" och kreativa själar och får dom att arbeta mot ett gemensamt mål. Österdahl pratar om hur man får ut det maximala av sitt projekt, hur idéburet ledarskap kan skapa stora framgångar och vad de traditionella industrierna har att lära av de kreativa näringarna.
Föreläsningarna bygger på personliga erfarenheter från 20 år i mediebranschen och betonar de mjuka värdena: att arbeta med känslor som drivkraft, att våga vara personlig och att ingjuta mod. Projektledning i dag är ofta teknokratiskt och strukturerad, egentligen är det tankeansatsen som föregår som han vill betona som viktigt.
Martin ses som en duktig ledare och inspiratör och tycker det är roligt att stå på scen. Föreläsningarna är underhållande med personlig karaktär.