Mona Liljedahl
Särskilt begåvade barn och unga
Det handlar om barn och elever med hög intelligens, även kallade särbegåvade eller särskilt begåvade.
Mona Liljedahl föreläser om vad särbegåvning/särskild begåvning är, hur man upptäcker särbegåvade/särskilt begåvade barn och hur man sedan organiserar undervisningen. Föreläsningarna har ett organisatoriskt perspektiv, d.v.s. att förstå, främja och förebygga ur ett större samhälls- och skolperspektiv. Passar även utmärkt för politiker, utbildningsnämnder och elevhälsa.
Dessa individer har visat sig gå under radarn i svensk förskola och skola och får därför inte den undervisning de behöver och har rätt till enligt skollag. Sist upptäcks elever från socioekonomiskt utsatta miljöer, barn som mår dåligt och barn med diagnoser, medan nyanlända och flickor nästan aldrig upptäcks.
Konsekvenserna är allvarliga. Många drabbas av ett livslångt psykiskt lidande, flera faller ur skolan och får inte betyg. Ett oroväckande stort antal får diagnoser som svar på uttråkningstillstånd och dåligmående och kan bli hemmasittare. En tragedi för ett land som gjort sig känt för export av innovation, litteratur och teknologi samt inte minst för Nobelpriset!
Mona Liljedahls föreläsningar är forskningsbaserade och skräddarsys utifrån målgrupp, önskemål och behov. Talarstilen är animerad, engagerad och humorbaserad, med skratt och igenkänning som bas. Publiken får inte bara revolutionerande ny kunskap om människans kognition och inlärningsförmåga, utan även underhållning och feelgood.
Uppdragsgivare såsom Teknologisk Institut, Skolverket, Lunds kommun, Lomma kommun, Norrköpings kommun, Värnamo kommun, Ljungby kommun, Stockholms stad, Brainchild och Tekniska Muséet, SETT och SETT Syd, Skolforum och Skolporten är några exempel.
Mona har synts i Dagens Nyheter, Tv4 Nyhetsmorgon, Morgonpasset i P3, Didaktorn från UR, Skolministeriet UR, Skolvärldens webb-tv och Hjärnpodden.