Oskar Henrikson
Ensam eller stark – åtta principer för ett framgångsrikt team
Oskar Henrikson, kallad Psykologen Oskar, är en legitimerad psykolog som arbetar med ledarskaps- och organisationsutveckling.
Oskar är en uppskattad talare som älskar att blanda populärkulturella referenser med gedigen vetenskap. Genom konkreta utmaningar får du som deltagare med dig praktiska verktyg att använda i din vardag. I utvärderingar går det att se att de flesta väljer att testa någon av dessa psykologiska träningstips de lärt sig på hans föreläsningar.
Ett hållbart team blir ett framgångsrikt team. En organisation med en god arbetsmiljö blir en välfungerande organisation. Åtta principer hjälper er att designa ett samarbete som håller. Bota egoisterna i organisationen med forskning från nobelpristagaren Elinor Ostrom, svensk arbetsmiljöforskning och över 100 psykologiska studier. Föreläsningen Ensam eller stark – åtta principer för ett framgångsrikt team bygger på boken med samma namn och ger en översikt av de åtta principerna. Han kan även skräddarsy och fördjupa sig i vissa delar om så önskas. Oskar talar bland annat om hur man skapar tydliga mål, positiv arbetsmiljö, konflikter, feedback, självständiga team, och hur man ökar samarbetet mellan grupper.
Han är VD och grundare för ett nätverk av psykologer som sprider psykologi och gör den enkel att använda. Bland annat har de, med Oskar i spetsen, skapat ett psykologiskt gym, som varje dag publicerar en vetenskapligt grundad utmaning. Oskar är huvudförfattare till boken Ensam eller stark – åtta principer för framgångsrika team som han skrivit tillsammans med sina kollegor. Oskar är även känd för att testa sin egen medicin. Han testade att skapa en egen vana och badade utomhus varje dag i ett år.
Oskar föreläser för tusentals personer varje år med höga betyg och positiva kommentarer. Oskar blir ofta tillfrågad av media för sin breda kompetens inom psykologi, han har även skrivit för tidningen Personal & Ledarskap. Han har arbetat med organisationer som IKEA, Spotify och Fritidsresor och skapat mätbar förändring som visat sig i medarbetarenkäter och i försäljningsresultat.