Paul Rapacioli
Grundare av nyhetssajten The Local
Paul Rapacioli föreläser om förvridna fakta, virala mekanismer samt kraften i dåliga nyheter och om vad vi borde göra.
Bilden av Sverige som ett land i kris sprider sig. När inflytelserika nyhetssajter rapporterar om no go-zoner, laglöshet och påståenden om att Sverige förbjuder julbelysning har Bad Sweden blivit en populär myt som sprids av populister över hela världen.
Paul Rapacioli är grundare av nyhetssajten The Local, som startades 2004 och publicerar svenska nyheter på engelska. Sedan dess har The Local publicerat 40 000 artiklar om Sverige, och expanderat till nio europeiska länder. Paul Rapacioli flyttade till Stockholm från London 2003.
I en värld där sanning och lögn flyter samman utmanar Bad Sweden den traditionella bilden av Sverige – Good Sweden, landet som nått stora framgångar socialt, affärsmässigt och kreativt. Men varför? Vem tjänar på denna nya bild av Sverige? Den alternativa berättelsen spinns av "fake news" och får verkliga effekter för globala svenska bolag, våra offentliga myndigheter och snart, även för vår egen självbild.
– Olle Zetterberg, CEO Stockholm Business Region"Paul Rapaciolis medverkan och framträdanden berikar, ökar kunskapen och ger nya insikter om betydelsen av kritiskt granskande och proaktivt agerande i det nya medielandskapet".
– Erika Hellekant Rowe, Karlstads universitet -Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap"En helt fantastisk presentation, alla var överens om att både innehåll och framförande var otroligt starkt. Hoppas vi får tillfälle att bjuda in dig igen framöver!"
– Fredrik Wass, Sveriges Tidskrifter"Paul Rapacioli var verkligen intressant och spännande att lyssna på under vår årliga trendfrukost och han fick höga betyg i utvärderingen. Paul lyfter viktiga och aktuella frågor både för oss som yrkesmänniskor och privatpersoner och det märktes att hans föreläsning engagerade publiken."