Per Sundin
Lär dig älska förändring
Som skivbolagsdirektör öppnade han dörren för Spotify och satsade på den okände artisten Tim Bergling, senare Avicii. Per är idag koncernchef på Pophouse Entertainment där innovation och nytänkande inom musik och underhållning står i centrum.
Som vd för Pophouse äger och förvaltar han varumärken som ABBA Voyage, Avicii Experience, Swedish House Mafias musikkatalog, podcastföretaget Perfect Day och världens största center för gaming och digital kultur, Space. Genom Pophouse, som ägs av Björn Ulvaeus och Conni Jonsson, bygger han upp en ny typ av global spelare inom populärkultur, med ett svenskt DNA i grunden, efter en lång karriär i skivbolagsvärlden. Sedan Per Sundin började i rollen 2019 har Pophouse och bolagets varumärken hyllats och omnämnts i medier som The New York Times, Bloomberg, Billboard, Variety och Music Business Worldwide.
I sin förra roll som vd för Universal Music Group i Norden lyfte Per Sundin företaget till att bli störst i Sverige och lyfte fram artister som Avicii, Håkan Hellström och Veronica Maggio. Per Sundin talar under temat "Älska förändring". Han berättar bland annat om hur Universal blev framgångsrika genom att arbeta med nya digitala aktörer som Spotify istället för att hålla fast vid det gamla. Det handlar om hur man ställer om när hela ens affärsmodell blir föråldrad över en natt och hur han fick Universal Music Group att blomstra när andra i branschen krisade.
Per berättar om de misstag som musikbranschen gjorde under övergången till det digitala landskapet och om hur man tog sig tillbaka. Han berättar om hur Universal Music hårdnackat försvarade sin gamla affärsmodell samtidigt som marknaden förändrades radikalt. Men hur de till slut lärde sig att i ett medielandskap där konsumenten mer och mer dikterar villkoren måste man samarbeta med konkurrenterna istället för att försöka sänka dem.