Rikard Lundborg

Rikard Lundborg

Mackmyra - Whiskyentreprenör, innovatör & inspiratör

Från en utstakad och trygg karriär som civilingenjör till banbrytande whiskyentreprenör. Rikard Lundborgs yrkesliv innehåller vägval, erfarenheter och lärdomar som få andra har stött på.

Tillsammans med sju vänner grundade Rikard år 1999 Sveriges första whiskydestilleri: Mackmyra. Utmaningarna de stod inför var minst sagt stora. De hade ingen erfarenhet av whiskyvärlden, ingen marknad och framför allt: den produkt de skulle skapa behöver normalt tio år från produktion till försäljning.

Men nog om svårigheterna. De viktigaste pusselbitarna fanns där: en brinnande övertygelse om att lyckas, en klar vision och uthållighet. Som grundare, marknadschef och vice VD var Rikard Lundborg en nyckelperson när Mackmyra gick från ett litet entusiastiskt hobbyprojekt till ett av Sveriges mest omskrivna företag, med fjorton år av oavbruten tillväxt. På resan har Mackmyra uppnått kändisskap i Sverige, internationell kultstatus och premierats med ett stort antal priser och utmärkelser, både för whiskyn och företagandet.

Mod, kreativitet och innovation var ledorden när Rikard Lundborg byggde upp varumärket, marknadsföringen och försäljningen av Sveriges första maltwhisky. Mackmyra ville inte kopiera de gamla skotska traditionerna. Istället byggde de en egen, svensk identitet. Dessutom bjöd man in de blivande kunderna att aktivt medverka i kärnverksamheten: produktutveckling, marknadsföring och expansionsplaner. Detta ledde bland annat till kaos framför samtliga Sveriges systembolag vid flera tillfällen. Och flera tusen stolta fatägare har i dagsläget valt att göra sin egen whiskyresa som fatägare hos Mackmyra.

– Det vi har gjort med Mackmyra och vår svenska whisky ska egentligen vara omöjligt. Men med rätt inställning kan man nå dit man verkligen vill. Våra viktigaste lärdomar från den här resan är branschöverskridande och användbara för alla företag.
---

Föreläsningar med Rikard Lundborg:

Den svenska whiskyresan– från omöjlig idé till välsmakande succé
Om man plötsligt får idén att starta Sveriges första whiskydestilleri och bestämmer sig för att verkligen genomföra det, var börjar man? Och hur? Finansiering, recept, produktion, efterfrågan, flaska och förpackning – det är mycket som ska falla på plats innan Sverige får sin första maltwhisky. Historien om hur Sverige blev ett whiskyland är både unik och fascinerande. Samtidigt är det en klassisk entreprenörsstory, där hinder och problem blir till innovation och möjligheter.

Låt kunden göra jobbet! – Engagera dina kunder som ambassadörer och marknadsförare
Varför inte engagera kunderna mer i företaget? Det är ju faktiskt de som avgör om din produkt eller tjänst blir en framgång eller inte. Kunderna är också de verkliga experterna på både dina och konkurrenternas erbjudanden. När den svenska whiskyn skapades bjöds kunderna in att delta, i allt. Receptutveckling, finansiering, marknadsföring, produktlanseringar och val av nya etableringsorter. På så sätt byggdes det svenska whiskyvarumärket som sålde mer än skottarna.

Tänk om, tänk nytt – tillväxt genom att inte göra som alla andra
Verklig tillväxt uppnås sällan genom att göra mer av det gamla vanliga. Det behövs något nytt, något som sticker ut och samtidigt är något som tillräckligt många vill ha. Mackmyra gick på några få år från nystartat destilleri till den bäst säljande maltwhiskyn på Systembolaget – en position som varit skotskt territorium i hundra år. "Alla andra" lagrade sin whisky i minst tio år och sålde den på flaska. Mackmyra hittade både sätt att sälja whiskyn redan i förväg, men också innovativa vägar att skapa mer smak på kortare tid. Under resans gång både vårdade de och ökade intresset hos sina framtida kunder.

Att sälja och leverera det som inte finns – låt kunderna skapa sin egen dröm
Idag efterfrågar många konsumenter möjlighet att själv påverka, att få en upplevelse istället för bara en vara. Produkten ska vara något personligt, något att vara stolt över och omhulda som sitt. Just detta anade Rikard Lundborg när Mackmyra ännu låg i sin linda. Idag vilar flera tusen kundägda fat i Mackmyras lager. Fatägarna kommer årligen och klappar om sitt fat, provsmakar och funderar på om det kan vara dags att buteljera. Från köp till flaska är det fem år – en uppskattad kontrast till e-handelns leverans inom 24 timmar.

Från vela till våga – hur du blir entreprenör istället för att fundera på det
Sverige är ett land fyllt av tvekande entreprenörer. Det avgörande steget tas av för få – trots att det är en nödvändighet för att skapa framtidens jobb. Samtidigt är Sverige ett utmärkt land att starta och driva företag i. Drömmen att starta och driva sitt eget företag finns och lever hos hundratusentals svenskar. Idérikedomen, kreativiteten och lyckade förebilder råder det ingen brist på. Rikard presenterar på ett inspirerande sätt hur man vågar ta steget att förvandla drömmen till verklig handling.

Rikard Lundborg

Rikard Lundborg

Sök

Använd gärna vår avancerade sökning om ni vill kunna förfina sökningen efter föreläsare

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2