Ledarskap på apstadiet

Tommy Lundberg

I en mer och mer sönderstressad vardag kan chefer och företagsledare ha mycket att lära av apors sätt att hålla samman gruppen. De chefer som på allvar bejakar medarbetarnas mänskliga behov i arbetet, kommer garanterat att skapa bättre resultat.

Om du sätter dig och betraktar en schimpansflock i en djurpark slås du snart av en igenkännande glädje. Schimpanserna visar samma beteenden som vi, de har samma typ av gester. Vi känner direkt igen uttrycken för glädje och sorg i deras kroppsspråk. Precis som apor presterar vi människor också bättre när vi känner oss delaktiga och trygga. Att vi så snabbt identifierar oss med schimpanserna är inte så konstigt. Genetiskt är vi nämligen till 98,6 % lika.

Likheten understryks av att schimpansens hjärna har precis samma grundform och struktur som människans tankeapparat. Vår hjärna är visserligen tre gånger så stor, vilket märks på våra intellektuella förmågor (vi kan ju både teckna elavtal, pensionsspara och twittra). Men även om vi rent intellektuellt har sprungit ifrån schimpanserna ordentligt sedan vi hoppade ner från det gemensamma släktträdet för cirka 6 miljoner år sedan, så är vi emotionellt väldigt lika. Om vi accepterar att många av våra tankar och beteenden faktiskt styrs av våra känslor, så finns det ”arbetssätt” hos våra trädklättrande kusiner som kan vara värda att apa efter.

Psykologisk trygghet i arbetsgrupperna

En schimpansflock ägnar flera timmar om dagen åt att sitta och putsa på varandra. Det kallas grooming och är apors sätt att skapa ett tryggt klimat i gruppen och få alla att känna sig delaktiga och betydelsefulla. I våra hektiska arbetsliv är det naturligtvis svårt att hinna med att putsa på gruppkänslan varje dag, men vi borde kanske ta oss den tiden! Forskning i ekonomi visar nämligen att det inte är på organisatorisk nivå (vilket många företagsledare tycks tro) som de stora prestationsförbättringarna kan uppnås, utan i de så kallade mikrosystemen - alltså i de små arbetsgrupperna. Forskningen visar att den enskilt viktigaste faktorn för en grupps prestationsförmåga är just ”psykologisk trygghet”; att man skapat ett klimat där individerna känner sig delaktiga och aktivt bryr sig om varandra och hur gruppen samverkar.

Titta upp från excel-filerna

Det närmaste vi moderna yrkesmänniskor kommer grooming måste vara fikarasten. Men till och med den håller vi på att stressa bort.
– Jag hinner inte fika, säger vi i vår ambition att vara så effektiva som möjligt. Istället för att sätta oss med gruppen tar vi kaffekoppen med oss till skrivbordet. Och istället för att se en arbetskamrat i ögonen, fortsätter vi att stirra ned i våra word-dokument och excel-filer. Eller, för att åtminstone bli lite bekräftade som människor även under arbetstid, tittar in en stund på Facebook!

Bejakade mänskliga behov ger bättre resultat

De flesta chefer borde fundera en stund över Facebooks framgång. Inte främst för att ta reda på ”hur man når ut i de sociala medierna” utan för att reflektera över ”hur man når in till sina medarbetare”. För hemligheten med fenomenet Facebook är just att det bygger på människans uråldriga och nedärvda behov av att bli sedd, uppmärksammad och bekräftad. Den ledare som på allvar bejakar medarbetarnas mänskliga behov i arbetet, kommer garanterat att skapa bättre resultat. Kanske redan nästa kvartal.

Om boken

Genom att studera våra närmaste släktingar bland djuren kan vi finna vägar till ett mänskligare ledarskap och återfå en förlorad känsla för vad som får människor att må bra och prestera bättre. Vill du veta mer om det här ska du läsa boken ”Ledarskap på apstadiet” av Tommy Lundberg och Ola Berggren. Boken, som nominerades till Årets HR-bok 2010, tar dig med på en inspirerande resa från Afrikas djungler till vårt moderna informationssamhälle, från vår ursprungliga jakt på föda till jakten på pengar, från regnskogen till arbetsplatser, möteslokaler och styrelserum. Primatforskning blandas med kognitiva studier, ekonomisk forskning, egna erfarenheter och mängder av tänkvärda tankar.

Ledarskap på apstadiet finns att köpa på Adlibris

Förlag: Great Words
Utgiven: 2010
ISBN: 9789163364341

Några av våra kunder om oss

Med Talarforum kan vi alltid känna oss trygga med att få det vi önskar, de är lyhörda och lyckas alltid matcha rätt utifrån våra önskemål. Att de är professionella och serviceinriktade i sitt arbete gör valet att vara kund enkelt. Jag kan varmt rekommendera att anlita Talarforum.

Anna Raftheim
SATS Sports Club Sweden AB

Har alltid varit nöjd i mina kontakter med Talarforum. Ett företag att lita på och som lyssnar på kundens önskemål. Förslagen man får är alltid överensstämmande sedan får man välja beroende på fokus och målgrupp

Marie Tilly
Täby Kommun

Talarforum imponerar med sin förmåga att förmedla inspirerande och kvalitativa föreläsningar som är anpassade efter kundens behov. Med en hög känsla för service, professionalism och ett brett nätverk av kunniga talare säkerställer de en förstklassig upplevelse från bokning till genomförande. Jag kan varmt rekommendera Talarforum för den som söker engagerade och givande föreläsningar!

Malin Svärd
Karolinska Universitetssjukhuset

Talarforum har mycket kunnig personal med kundens behov i fokus. Dom försöker alltid hitta en lösning som kunden är nöjd med och uppfyller förväntningarna och syftet med föreläsningen och förfogar över några av Sveriges absolut bästa föreläsare! Som kund hittar vi alltid någon föreläsare som passar vårt syfte och önskemål. Talarforum guidar och stöttar alltid med det mesta kring föreläsningarna på ett föredömligt vis! Som kund känner vi oss alltid trygga med Talarforum och får alltid professionell support och service.

Thomas Jansson
Trollhättans Stad

Sök

Använd gärna vår avancerade sökning om ni vill kunna förfina sökningen efter föreläsare

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2