Experterna tipsar: Så får du uppmärksamhet i Almedalen
Almedalsveckan är en unik mötesplats för politiker, journalister och beslutsfattare. I fjol lockade veckan 20 000 besökare och innehöll över 2000 programpunkter. I år är det supervalår vilket kommer att göra Almedalen till en kokande kittel av intressanta föredrag och samtal. Konkurrensen att kunna göra sin röst hörd kommer att vara stenhård. Talarforum har därför träffat Ellinor Persson och Andreas Ekström, två personer med lång yrkeserfarenhet av att just nå ut till folk.
Vi har mött upp Andreas Ekström och Ellinor Persson för att ta pulsen på uppladdningen inför årets Almedalsvecka. För båda är förväntningarna uppskruvade. Ellinor och Andreas delar här med sig av sina erfarenheter och tips på hur du bäst når ut med ditt budskap under Almedalsveckan.
Det blir säkert mycket energi, eftersom det är supervalår. Jag hoppas att fler frågor än vård, skola, omsorg, skatter och integration får vara med i samtalet om hur vi bygger samhället. Bland annat så behöver den digitala revolutionen, mitt ämne, ett kritiskt humanistiskt perspektiv för att vi ska förstå den omställning vi går igenom, säger Andreas Ekström. Andreas som arbetar som journalist på Sydsvenskan och som har nått en internationell publik som föreläsare med sin bok om Google och genom sin självklara scenpersonlighet.
Jag ser även fram emot möjligheten att kunna träffa så många kollegor och uppdragsgivare under en och samma vecka. Dessutom hinner jag själv gå på intressanta föreläsningar mellan mina egna. Det är en sådan otrolig konkurrens om publik till seminarierna under Almedalen så det är alltid en lika stor överraskning hur många som kommer, fortsätter Ellinor Persson. Ellinor som är en populär och rutinerad TV-programledare och som samtidigt är den kanske mest pålästa och naturliga moderatorn vi har i landet.
Arbetet som moderator och föreläsare kräver noggrann och omfattande förberedelse för att det ska bli bra. Någonting både Ellinor och Andreas har lång erfarenhet av.
Inför mina uppdrag som moderator under Almedalsveckan förbereder jag mig på precis samma sätt som andra uppdrag. Det som skiljer sig är att genomförandena under Almedalen oftast är kortare i tid, det vill säga max 2 timmar, medan jag vanligtvis har uppdrag som är hel- eller halvdagar, säger Ellinor.
Det är samma gäller mig och mina föreläsningar, business as usual. Noggranna förberedelser, tät kontakt med arrangören och en uppmärksam sondering av publikens förkunskaper och behov. Jag har nog material så att det räcker för tio timmar vid det här laget, eller mer ändå. Det gäller att välja precis rätt för sammanhanget, och det kan jag bara göra genom att förbereda mig väl, lägger Andreas till.
Och hur gör man då för att nå ut, få uppmärksamhet och inte försvinna bland alla andra som försöker göra sig hörda under Almedalsveckan? Efter att ha lagt många år på arbete med att just leverera och plocka fram budskap är Andreas och Ellinor två verkliga experter i ämnet.
Marknadsföring, marknadsföring, marknadsföring. ”Stick ut hakan” vad det gäller just marknadsföring och rubrik på ditt seminarium utan att för den skull ljuga, säger Ellinor bestämt.
– Fejka inte. Jag tror att vi är många som är hjärtligt trötta på att bli fintade och lurade av jippon och utspel, och längtar efter ett visst mått av seriositet och uppriktighet. Politiken är det viktigaste som finns. Den bör hanteras med intelligens och respekt, avslutar Andreas leende vårt samtal med två av de vassaste moderator- och föreläsarproffsen i Sverige.