Google och den digitala revolutionen – nästa steg

Andreas Ekström

Har du googlat det senaste dygnet? Det tror jag att du har – för 89 procent av alla sökningar på nätet, globalt, sker hos en och samma tjänst.
Inget annat företag i hela världen har en sådan marknadsandel.
Och tro mig: det är bara början. Den digitala revolutionen rasar vidare fortare än de flesta förstår.

400 000, 1 902 och 20 000

Den som är gammal nog att ha varit med om börsbubblan runt svenska IT-bolag runt millennieskiftet kan kanske få för sig att Google är ett tillfälligt fenomen. Något som går över.

Inget kunde vara mera fel.

Google är världens i särklass mäktigaste informationsföretag – och med en så stor årlig vinst och egen förmögenhet att pengar inte längre spelar någon större roll vid nya satsningar. Från den första riskkapitalistens investering 1998 till börsintroduktionen 2004 hade Google en tillväxt på 400 000 procent. Det gör Google till det snabbast växande företaget i världshistorien. Alla kategorier.

Vinsten uppgår under 2011 till ungefär 60 miljarder svenska kronor, netto. Det betyder 1 902 kronor per sekund.

Men ändå är det en annan siffra som är den mest häpnadsväckande, och det är siffran 20 000. Det är så många sökningar Google tar emot varje sekund.

Fundera lite på det! Recept på fisksoppa. Huvudstaden i Armenien. Carl Bildts cv. Bolåneräntor. Rätt pris på begagnade bilar. Sanningen om vaccin, eller om elfte september, eller om scientologrörelsen. 20 000 sådana frågor per sekund!

Google är helt ensamma om att kunna kartlägga vad vi frågar om, vad vi planerar att köpa och sälja, hur vi mår, vad vi tycker om, vad vi är rädda för och vem vi planerar att rösta på. Omsätt det i termer av makt och pengar, och du förstår snart att detta är något alldeles extra.

Alla googlar – ingen funderar på varför

När jag pratar om den digitala revolutionens olika steg – vårt Facebookberoende, vår teknikstress, vår misstänksamhet gentemot FRA och vår godtrogenhet inför Google – brukar jag särskilt understryka en sak:

Det riktigt stora, det kommer underifrån.

Det är inte storebror som ser dig nu. Det är en miljon småbröder. Det är inte statens övervakning som är den stora kulturförändringen – utan vår frivilliga transparens.

Vi matar de stora jättarna med information om oss själva i en rasande fart. Vi upplever att det är gratis – men vi betalar med våra data.

Många av oss är häpnadsväckande okunniga om hur Google fungerar, ställt i relation till hur beroende vi har gjort oss. Vad hamnar överst när man söker, och varför? Hur kan Google tjäna sådana mängder pengar? Varför ska Google skanna in alla världens böcker och fotografera all världens husfasader? Och vad gör Google med all sin kunskap om oss?

Man kan börja med att läsa min bok "Google-koden", som ett slags googlisk grundkurs, för att leta svar. Men det finns mer. Mycket mer.

Så vad göra nu?

Det sista jag vill göra är att skrämmas. Den digitala revolutionen är den största och potentiellt sätt bästa samhällsomställningen sedan elektricitetens genombrott – och att det är just vi, som lever just nu, som får vara med och forma allt det nya är ett enormt privilegium.

Därmed inte sagt att det blir lätt.

Några saker måste vi definiera tillsammans, och vi måste börja nu. Det gäller politik och pengar, förstås, men ännu mer vårt beteende. Vad kommer att vara okej, och vad kommer inte att vara det? Vilka branscher måste ställa om för att överleva? Och vem ska man lyssna på bland alla förståsigpåare?

Jag har ett universalknep för att avgöra det. Jag berättar när vi ses.

Sök

Använd gärna vår avancerade sökning om ni vill kunna förfina sökningen efter föreläsare

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2