I framtiden får vi svar – utan att stå i telefonkö
Mats Lewan
Som är teknikreporter och redaktör kastar sig Mats Lewan dagligen in i en framtid som är både överraskande, skrämmande och hoppfull. Bland det senaste Mats stött på i sina framtidspaningar är IBM:s datorsystem Watson. Watson har klått några stormästare i Jeopardy och nu utvecklas nu till att kunna bli ett helt nytt verktyg för framtidens läkare.
I februari 2011 vann IBM:s datorsystem Watson över de två amerikanska stormästarna Ken Jennings och Brad Rutter i frågesporten Jeopardy. I minnet på datorsystemet fanns då bland annat hela Wikipedia.
Därefter sattes Watson på skolbänken för att lära sig något nyttigare. Först ut blev cancerbehandling. Skolgången har bedrivits i samarbete med ett cancerinstitut i New York. I februari i år visade IBM hur långt Watson hade kommit. I en kort video kan man följa ett hypotetiskt fall där en läkare får hjälp av Watson i val av behandling (sök på youtube efter ”IBM Watson Demo”).
Inför mötet med patienten, en 37-årig kvinna med en trolig lungtumör, tar läkaren del av den elektroniska journalen och trycker sedan på knappen ”fråga Watson”. På några sekunder går Watson igenom journalen med aktuella provsvar. Watson genomsöker 3 469 läroböcker, 69 riktlinjer för behandling, 247 460 vetenskapliga artiklar, 61 540 kliniska test samt 106 054 andra medicinska dokument. Datorsystemet lyfter fram vissa delar i provsvaren tillsammans med en liten grön knapp där det står ”bevis”. Med ett klick får läkaren en precis referens till varför Watson bedömde just den aspekten av provsvaret som relevant.
Watson föreslår ett antal behandlingar och bedömer utfallet räknat i procent. I det här läget får samtliga alternativ ett relativt lågt betyg. Läkaren träffar sedan patienten, gör en undersökning, får reda på att hon helst vill undvika håravfall och beställer några kompletterande prover som Watson också föreslagit. Med de nya provsvaren får läkaren ytterligare förslag till behandling. Den här gången anser Watson att en av behandlingarna bör vara framgångsrikt med 90 procents säkerhet, dessutom utan risk för håravfall.
Eftersom exemplet utspelar sig i USA måste läkaren nu få behandlingen godkänd av försäkringsbolaget, men det går på ett ögonblick eftersom behandlingen är baserad på bevis. Och IBM:s kund i det här arbetet är just en amerikansk sjukförsäkringsjätte.
Fallet är hypotetiskt, men ändå imponerande. Det väcker en rad frågor som återkommer inom alla områden där maskiner ständigt blir bättre på sådant som bara människor kunde göra tidigare, från flygfart till juridik. En fråga gäller i vilken utsträckning människors kompetens riskerar att urholkas. En annan handlar om när vi kommer att nå en punkt då vi hellre litar på maskinen än på människan. När det gäller sjukvård kan det kanske kännas oroande. Mer harmlöst är i kanske nästa jobb som Watson tar itu med senare i år – kundtjänst.
Av de 270 miljarder frågor som kunder ställer till amerikanska företag varje år förblir ungefär hälften obesvarade. Genom att dyka ner i allt från kataloger, manualer och kontrakt till kundforum, recensioner på Amazon och Trip Advisor ska Watson kunna hitta rätt svar på 61 procent av de över 100 miljarder obesvarade frågorna, tror IBM. Först ut att prova detta är ett par banker och en mobiltelefonoperatör.
Äntligen ska vi få svar på våra frågor. Utan att stå i telefonkö.
Mats Lewan